Sidmeny

Med rätt hjälp är allt möjligt

Oro

Oro

Oro och Grubblerier

6 tekniker som hjälper dig att ta dig ur oro och grubblerier

Tankar kommer och går hela tiden. Men ibland är det en eller annan tanke som fastnar. Och den tanken dyker upp i olika former hela tiden. Och plötsligt har du fastnat i ett ältande som är svårt att bryta sig ur. Att oroa sig, grubbla eller älta löser sällan något. Din fantastiska hjärna har dessutom svårt att skilja på fantasi och verklighet – om du oroar dig för att göra bort dig på mötet, upplever din kropp den oron och stressen precis som du redan hade gjort det när du tänker tankarna. Därför kommer du må bättre och inte utsätta din kropp för lika mycket stress om du drar ned på oroandet.

Det finns några tekniker för att ta sig ur sina tankeloopar.

  1. När du känner oron börja komma, ta fram papper och penna och skriv ned din oro på ena sidan av pappret och på den andra söker du efter något som skulle kunna underlätta för dig. En lösning eller ett gott råd. Om du oroar dig för ekonomin – kan t.ex. en budget vara en hjälp.

 

  1. Tänk “värsta tanken”. Oro består ofta av orostankar, som sedan avlöses av så kallade trösttankar. Men istället för att trösta eller lugna dig själv, så fortsätter du din orostanke hela vägen. Och fundera kring ”vad är det värsta som kan hända”. Och när du hittat den tanken – vad är det värsta som kan hända då? Det låter rätt obehagligt, men det hjälper dig att ta dig ur tankarna.

 

  1. Öva dig i att skapa en distans till dina tankar genom att inse att – en tanke bara är en tanke. När oron kommer så tänk “Där kom det en tanke om att jag inte ska klara av mötet med chefen. Det är bara en tanke. Oron jag känner är bara en känsla. Jag är inte mina tankar och känslor” Dina tankar och känslor har ingenting med verkligheten och nuet att göra, de är bara spöken från framtiden och de behöver inte förstöra din stund just nu.

 

  1. Mindfulness är en underbar teknik för att hantera sin oro. Genom att dagligen öva sig i medveten närvaro kommer du få lättare och lättare att släppa taget.

 

  1. En teknik är att föreställa sig en positiv utgång av det jag oroar mig för. Om jag är orolig för hur utvecklingssamtalet med min chef ska gå, tänker jag mig hur jag sitter i stolen hos min chef och känner mig lugn och hur bra allting går och hur nöjd jag känner mig. Spelar upp sekvensen på min hjärnas biograf om och om igen, tills jag inte längre upplever någon oro när jag tänker på mötet med chefen.

 

  1. Realitetspröva dina tankar. Tänk dig att du pratar med din bästa vän om det du oroar dig över, vad skulle din vän säga till dig? Fundera kring om hen skulle stycka att din oro är sannolik eller realistisk. Kommer det verkligen att hände, det du oroar dig över? Och vilka råd skulle din goda vän ge dig?

Bestäm dig för en teknik och pröva den i några veckor för att se om den funkar för dig. Vill du veta mer om mindfulness och få stöd och hjälp med din oro och stress, hör av dig!