Blogg

Prestation och självkänsla

Prestation eller duktig flicka?

Kan din självkänsla bli bättre?

  • Prestationsinriktad självkänsla kallas ofta “Duktig flicka syndrom” Det innebär att man har låg självkänsla som är prestationsbaserad.

Självkänslan påverkas av vad man presterar och hur prestationerna erkänns av andra. 

Man överpreseterar och överarbetar uppgifter, ofta, för att man är osäker på om man duger.

Får du ingen feedback på det du gör så är risken stor att du tar på dig för mycket arbete. Du kanske har svårt att sätta gränser? säga nej till övertid? gör andras jobb? blir orolig och stressad vilket i sin tur kan leda till utmattningsdepression.

Tyvärr så drabbas allt för många kvinnor av duktig flicka syndrom med sjukskrivning som följd. Och det kanske du känner till att utmattningsdepression kan vara så illa att man inte ens klarar att gå ur sängen, så dessa signaler är viktiga!

Vad kan du göra för att få bättre självkänsla?

  • Det du behöver göra är att se vilka mönster som finns i ditt liv och försöka förstå hur det kan ha uppstått.
  • Medvetenhet är första steget till förändring
  • Något som är bra i första steget är att skriva dagbok och reflektera över hur du ser på dig själv och bli medveten om hur tankarna påverkar dig.
  • Fokusera på det du gör bra istället för det negativa
  • Be om positiv feedback
  • Vad är en god självkänsla?
    En god självkänsla betyder att du vet vem du är, att du står upp för dig själv, accepterar dig själv och har självrespekt.
  • Du vågar sätta gränser och har en egen inre kompass som du följer. Andra känner sig då trygga i ditt sällskap och du får då också energi att lyssna på andra och är generös. Här är det också viktigt att fundera på vila behov DU har!

Har du tänkt på att ett NEJ är ett JA till något annat! läs det en gång till! Ett nej är ett ja till någonting annat!

 

Prestation och självkänsla! Trygg med vem du är?

 

Man kan säga att den goda självkänslan är som ett inre ankare som gör dig tung i botten och du känner dig trygg med vem du är – du är snäll mot dig själv.

Du 

  • ser till att dina behov tillfredsställs och du sätter gränser mot andra.
  • accepterar dig själv med både dina framsidor och baksidor. Du får ha en dålig dag utan att du känner skuld. Du ställer rimliga krav på dig själv.

Självkänsla – Vad behöver jag just nu?

 

En fråga som är bra och som du kan behöva ställa dig själv flera gånger om dagen (för att lära känna dig själv och dina behov) är -Vad behöver jag just nu?

Vad behöver jag just nu? Lyssna på svaret som du har inom dig – det är en bra början!

Sluta jämföra dig med andra

  • Sänk kraven på dig själv (och kanske på andra)
  • Vad är det värsta som kan hända om du inte presterar bäst?
  • Stanna upp – Sänk axlarna och ta några djupa andetag!
 Om du känner igen dig i något av detta och känner att nu är det dags att ta tag i detta och göra en förändring? Så hör av dig så bokar vi in ett första samtal. Första samtalet är utan kostnad om du sen bokar fler samtal.
 

Varmt välkommen till första dagen på resten av ditt liv!

Med rätt hjälp är allt möjligt!

Vi erbjuder nu även coaching via telefon. Det fungerar alldeles utmärkt med coaching på distans. Så tveka inte att kontakta oss även om du inte kan ta dig till Stockholm. 

Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Om du fortsätter att använda denna webbplats kommer vi att anta att du godkänner detta. Läs mer om vår integritetspolicy här